Hedersutmärkelser

Förtjänta medlemmar kan efter förslag, tilldelas hedersmedlemskap eller förtjänsttecken i klubben.

Hedersmedlemskap

• Nomineras av huvudstyrelsen och utses på fullmäktigemötet med majoritetsbeslut.
  • Hedersmedlem ska ha varit medlem i klubben.
  • Hedersmedlemskapet gäller från utnämnandet på livstid. Eller till dess vederbörande önskar utträde, alternativt har medvetet agerat på sådant sätt som har skadat klubben.

• FRK:s hedersmedlemmar
    • Bo Larsson
    • Ingemar Borelius
    • Staffan Folke
    • Christer Nälser
    • Jeanette Mörner Nordström
    • Gunilla Lefwerth
    • Låtta Bergstrand
    • Lena Hägglund

Kriterierna lyder

• Ska på ett förtjänstfullt sätt främjat klubbens syften.
    • Arbetat för klubben utan att se till egenintresse eller särintresse.
    • Arbetat i demokratisk anda för alla medlemmar.
    • Varit av stor betydelse, visat stort och långtida engagemang samt aktivt bidragit till att utveckla klubbens verksamhet.

Utdrag ur klubbens stadgar

• ”Fullmäktigemötet kan, efter förslag från FRK:s styrelse, kalla den som på ett förtjänstfullt sätt främjat klubbens syften till hedersmedlem.
    • Hedersmedlem är befriad från medlemsavgift men har samma rättigheter och skyldigheter som fullbetalande medlem.”

Förtjänsttecken

• Förtjänsttecken föreslås av FRK:s sektioner och/eller FRK:s huvudstyrelse och beslutas av FRK:s huvudstyrelse.
    • Sektionsstyrelsen eller enskilda medlemmar lämnar förslag till huvudstyrelsen. Huvudstyrelsen kan också själva föreslå personer.
    • Huvudstyrelsen tar beslut på verksamhetsårets sista styrelsemöte och förtjänsttecknen delas ut på nästkommande fullmäktige.

FRK:s förtjänsttecken
    (utdelades för 1:a gången 2022-03-20)

• Ursula Thienemann
    • Peter Flinck
    • Ann-Sofie Höijenstam
    • Monica Olofsson-Englund
    • Lars Söderström
    • Lena Piscator
    • Anette Bennvid
    • Lena Lundmark

Kriterierna lyder

• Under lång tid förtjänstfullt arbetat för klubben på central och/eller i någon sektion.
    • Arbetat för rasens utveckling under lång tid
    • Medverkat till att sprida kunskap om rasen till nya medlemmar.